Rabu, 01 Januari 2014

Wanita Pecahkan Rekor Dunia Kerana Sumbang 86 Galon Air Susu Ibu

Alicia Richman, itulah nama wanita asal Granbury, North Texas, AS itu. Dia mendapatkan gelar penderma air susu ibu (ASI) terbanyak kerana menyumbangkan 86 galon atau sekitar 326 liter ASI. 

ASI sebanyak 326 liter itu dipam Alicia sejak Jun 2011 hingga March 2012. ASI tersebut kemudian didermakannya kepada para bayi yang memerlukan melalui lembaga The Mothers Milk Bank of North Texas.

"Aku mengepam ASI saat bekerja, licuti, di kereta Aku tidak pernah membeli susu formula," ujar wanita 28 tahun itu seperti dikutip Daily Mail.www.borakkosong.com

Alicia menjadi penderma ASI sejak dia melahirkan putranya yang kini berusia 19 tahun. Dia sendiri berhasil memiliki simpanan ASI perah hingga memenuhi dua freezer di rumahnya. Jumlah tersebut sudah lebih dari yang diperlukan putranya. 

Sedar ASI yang dimilikinya cukup banyak, Alicia pun memutuskan untuk menggunakan kelebihan tersebut untuk membantu mereka yang memerlukan. Dia mendermakan ASI untuk membantu bayi prematur atau yang tengah sakit. Dia sedar ASI boleh memberikan banyak manfaat yang tidak boleh disediakan susu formula.

"Aku merasa Tuhan sangat baik padaku dengan memberiku banyak ASI dan aku harus melakukan sesuatu yang istimewa dengan hal itu," ujarnya. "Banyak bayi-bayi kecil sakit dan mereka perlu ASI untuk bertahan dan aku ingin memberikannya pada mereka," tambah Alicia.

Alicia pastinya sangat bahagia kini dia bioleh memegang rekod penderma ASI terbanyak. Dia mengalahkan rekod yang dipegang seorang ibu sebelumnya iaitu mendonorkan 23 galon ASI.

Wanita berambut panjang ini berencana akan mengalahkan rekodnya sendiri saat punya anak kedua nanti. Dia pun mencabar para ibu lain yang mahu mendermakan ASI dan memecahkan rekodnya. Berani?

 sumber

Tidak ada komentar:

Posting Komentar