Sabtu, 08 Maret 2014

Angka Bunuh Diri Tentera Inggeris Tinggi

 
Jakarta - Kementerian Pertahanan Inggeris mengungkapkan, lebih ramai tentera dan veteran yang melakukan bunuh diri tahun lalu daripada yang mati bertempur di Afghanistan.

Tahun lalu, tujuh tentera Inggeris melakukan bunuh diri, sedangkan 14 lainnya dicurigai bunuh diri tapi belum dapat dipastikan kerana masih dalam penyiasatan.

Pemerintah Inggeris tidak mempunyai catatan tentang kes-kes bunuh diri mantan personil tentera, tapi satu penyiasatan oleh program Panorama BBC menunjukkan, paling sedikit 29 veteran melakukan bunuh diri di tahun 2012.

Jumlah semua 50 pelaku bunuh diri itu melebihi jumlah 40 tentera yang mati dalam tugas di Afghanistan pada masa yang sama.

Pengungkapan ini memicu seruan agar tentera berbuat lebih banyak untuk mendukung para tentera yang mengalami stress (post-traumatic stress disorder).

Jurucakap Kementerian Pertahanan mengatakan, angka bunuh diri dan post-traumatic stress disorder di kalangan tentera masih lebih rendah dibandingkan dengan angka kejadian bunuh diri dalam kalangan masyarakat awam.detikNews

Tidak ada komentar:

Posting Komentar